Menu
|
matrix
Computerhacker Neo kampt al jaren lang met het gevoel dat er iets niet klopt in het leven. Lees de hele recensie: Producent Joel Silver lijkt de laatste tijd garant te staan voor kaskrakers. De gebroeders Andy en Larry Wachowski zijn echter een stuk minder bekend. Behalve dat zij verantwoordelijk waren voor 'Bound' valt er weinig te vertellen over het duo. Toch zijn zij erin geslaagd een zeer bizar maar doordacht scenario te schrijven, dat vervolgens grootschalig werd gefilmd. Zij namen hierbij de regie voor hun rekening, alsmede een deel van de productie. Ze zijn zelfs nog een fractie van een seconde in de film te zien als twee glazenwassers. Thomas Anderson (Keanu Reeves), die naast zijn werk onder de naam Neo computerprogramma's kraakt, komt op een mysterieuze manier in aanraking met Trinity (Carrie-Anne Moss), een geheimzinnige dame die hem vertelt dat hij in gevaar is. Na een aanvaring met de autoriteiten ontmoet hij Morpheus (Lawrence Fishburne), die hem de trieste werkelijkheid laat zien: het is niet het jaar 1999 maar twee eeuwen later. De wereld wordt volledig gedomineerd door kunstmatige intelligentie. De Matrix is een computersimulatie van de wereld zoals die was in het jaar 1999, waarop de gehele menselijke wereldbevolking is aangesloten. Zo worden de mensen levend onder controle gehouden terwijl zij de machines dienen als energiebron. Morpheus gelooft dat Neo de belichaming is van een profetie: de man die het nieuwe tijdperk van de mensen in zal luiden. Ondanks het nogal bizarre verhaal is er volop ruimte voor een dosis vette actie ondersteund door waanzinnige special effects. Om de vechtscenes meer impact te geven hebben zij een revolutionaire cameratechniek gebruikt die door de gebroeders Wachowski werd aangeduid als 'bullet-time photography'. Hierbij wordt een serie camera's rond de betreffende personen geplaatst die elk, vlak na elkaar, één foto maken van een beweging. Met behulp van computeranimatie worden er kunstmatig beeldjes tussen elke twee foto's gecreërd, waardoor een vloeiende beweging ontstaat. Zo kan men de camera bijvoorbeeld om een persoon heen laten cirkelen terwijl deze in slow-motion door de lucht zweeft. Dit levert fantastische actieshots op. De film is overladen met verwijzingen naar theorieën, boeken en andere zaken. Zo wordt meerdere malen verwezen naar 'Alice in Wonderland', die zich ongeveer hetzelfde moet hebben gevoeld als Neo toen hij werd geconfronteerd met de werkelijkheid. Veel verwijzingen benadrukken de vraag: “Wat is werkelijkheid?” Dit brengt ons bij een ander punt waarop de film de perfectie dicht nadert. Het feit dat de personages continu op en neer reizen tussen 'droom' en werkelijkheid maakt het verhaal soms zeer complex. Toch is dit op een heldere en zeer vermakelijke manier in scene gezet. Kortom: 'The Matrix' heeft zijn Oscars dubbel en dwars verdiend. |
|
|